27.09.2013 г.

Лена. Ден за порастване.

От огледалото ме гледат тъжните сини очи на млада и... да, красива жена. Гримът ми е перфектен. Лек, ненатрапчив, подчертаващ изящните черти на лицето ми. Прокарвам нервно ръка през косите си.
- Слънчо, готов ли си? Един и десет е. Ще закъснеем. 
Няма. Но ми е напрегнато.
Слънчото изгрява от вратата на спалнята. Готов. Погледът му не е тъжен като моя. Празен е. 
Държи чантата ми, докато се обувам. После ми отваря вратата. На апартамента. На асансьора. На малката, зелена Брава. Пътуваме около 15 минути в пълно мълчание. Паркингът при Съда е полупразен. Все така в пълно мълчание изкачваме стъпалата на внушителната сграда.
Делото е в 14:00. Дланите ми се изпотяват. Нервно ми е. Гади ми се. Той изглежда напълно безучастен. Тялото му е тук, в пълна кондиция. Къде е съзнанието му, обаче, нямам никаква идея. Стоим в хладния, кънтящ коридор на втория етаж. Аз измервам в крачки разстоянието между вратите на две зали, отново, и отново, и отново. Той се взира съсредоточено през прозореца. И мога да се закълна, че ако не знаех, че гледката представлява малък, неугледен вътрешен двор, пълен с изпочупени мебели, щях да реша, че гледа табло, на което са изписани всички тайни формули на Живота. 
Два без пет.
В два и петнайсет слизаме по стълбите. Все така в пълно мълчание. 
Под една акация има мръсна, бяла пейка. Не съм сигурна ще стигна ли до нея.
Правя неуверена първа крачка. После още една. Когато стигам до пейката, тялото ми се предава и просто се сривам на нея.
-Искаш ли да ти донеса вода, зайче? - гласът му е уплашен.
-Да, моля те. Да...
Той се отправя към редицата сини павилиони в другия край на площада.
А аз се отпускам назад и целият свят се завърта пред очите ми. 
Не съм сигурна, но подозирам, че ние сме единствената двойка, която се развежда по взаимно съгласие за трети път. Все неуспешно. 
Сериозно. Какво ни има? И двамата искаме да се разведем. И не знам какво се случва, но и сега, и предния път точно три минути преди часа, за който е насрочено делото ни, изведнъж и двамата решаваме, че, да, ще се разведем, разбира се, само че сега не е подходящият момент. Вече не си спомням предния път защо не беше... Сега решихме, че не е, понеже все още не сме продали жилището, чийто кредит дружно изплащаме.  Само първият път беше по-драматично. С много сълзи, прегръдки и изумен съдия. Мисля, че ако още веднъж тръгнем да се развеждаме, Съдът ще ни откаже. Подозирам, че ще разлепят снимките ни по стените в коридорите, на входната врата и във местните вестници с надпис persona non grata, всеки служител на съда ще получи персонален мейл с високо ниво на ...важност? в който отново ще фигурират физиономиите ни, кратка история на нашите разводи и категоричната забрана да се допускаме в и около сградата на Съда.
Телефонът! Трябва да си изключа телефона!
Мисълта, че след малко гласът на Фреди Меркюри ще запее  "Mama, just killed a man..."* от апарата, ме кара да изтръпвам от ужас. Защото идея нямам как да кажа на майка ми, че отново не сме се развели. Новината ще я съсипе.
Изведнъж ме връхлита мрачен, зъл гняв към въпросното родителско тяло. Сякаш внезапно получавам прозрение свише, че всъшност и трите ми развода са неуспешни, понеже това не са моите разводи! Това са разводите на майка ми, която след като успешно разведе брат ми, се посвети на мисията да стори същото добро дело и на мен.
Е няма да стане тая!
Скачам от пейката, грабвам си чантата и с походката на бик на корида се отправям към Слънчото, който точно в този момент плаща водата ми. 
-Няма да се развеждаме! - изкрещявам в лицето му.
-Успокой се, зайко, ето, пий малко вода. Спокойно. Няма. Друг път ще се разведем. - очите му вече изразяват нещо. И това нещо е подозрение, че вероятно съм в някакъв емоционален шок от поредния ни неуспял развод.
-Не съм в шок! - продължавам да крещя в лицето му. - И няма да се развеждаме никога! Чуваш ли? НИКОГА!!! НИ-КО-ГА! Нъ-И-Къ-О-Гъ-А!!!
Ако до преди малко лицето му изразяваше подозрение, че има вероятност да съм в емоционална криза, сега вече изразява вътрешна убеденост, че имам спешна нужда от успокоително, по възможност - венозно. 
-Тръгвай! - сграбчвам го за ръката и го завличам към колата. 
Навярно сме странна гледка от страни - дребничка, пръхтяща гневно брюнетка, която влачи за ръка почти двуметров и над стокилограмов мъж. Тя - с изражението на Ира**, той - с физиономия, казваща "Ами... и аз нищо не разбирам, ама по-добре всички да ѝ се подчиним, повярвайте ми."
Отключва колата, отваря ми вратата, аз се тръшкам на седалката и отварям малката бутилка минерална вода. Заливам се, ругая наум производителите, които пълнят бутилките "с връхче", пия вода, все така ругаейки наум целия свят - компаниите, бутилиращи вода, майките, убедени в идеята, че щом са родили някого, значи животът му им принадлежи завинаги, лелките с малки кученца, които смятат че е в реда на нещата кученцата да препикават гумите на автомобилите точно в момента, в който автомобилите ще тръгват, слънцето, което е превърнало купето в нещо като атмосферата на Венера и... просто се разплаквам.
Това съвсем обърква Слънчото и той не знае да тръгва ли, да се опита ли да ме успокои или да мълчи разбиращо, докато всъщност не разбира абсолютно нищо.
-Тръгвай. - подсмърчам аз - В къщи ще ти обясня.
Малката зелена Брава изръмжава тихичко и се понася по нагорещения асфалт към дома.
* http://www.youtube.com/watch?v=RNoPdAq666g
** Ира - според кръстословиците, римска богиня на гнева.

9 коментара:

  1. ми...ще видим...тази ми е най-скучната героиня.
    Третата, дето още не се е появила, подозирам, ми е любимката.

    ОтговорИзтриване
  2. Всъщност не познавам жена, която да каже за себе си, че е перфектна. Повечето може и да си го мислят, но преди това ще обяснят как не си харесват съвсем задника/гърдите/носа/ушите/квото-щеш и чак най-накрая ще кажат, че все пак стават. Не ми звучи естествено някой да каже за себе си, че има изящни уши и ако трябва да съм честен, съм махал точки на доста народ по тая линия.
    ПП: Сюжетът обаче кърти. Напомня ми за сцената в съда от "Сделката на капитан Ворпатрил".

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Прав си. Няма жена, която да каже за себе си, че е перфектна, но пред други хора. Някакъв процент от тези жени са искрени, други - просто обичат да получават комплименти. Но съм сигурна, че огромна част от по-красивия пол, останали насаме с огледалото, всъщност забележително много се харесват. В което абсолютно няма нищо лошо. Лошото е лицемерието, когато започнат да демонстрират актьорските си качества пред публика и да въздишат колко много не се харесват.
      Сюжетът, сега е моментът да си призная, е истинска история. Героите са измислени, в смисъл - характери, външност и всичко, но историята е съвсем съвсем истинска. Последният развод беше преди две седмици :)

      Изтриване
    2. Хм, предай тогава искрените ми поздравления на старобрачните. :))
      А за другото - може би си права, но пробвай да вкараш тия наблюдения в началото в някакъв контекст, защото продължават да ми звучат без връзка с останалото.

      Изтриване
  3. ще им предам, утре ги чакам на гости :)
    Вероятно ще има контекст, ама някъде по-нататък, в смисъл тази героиня ми е най-суетната и най-самохаресваща се и общо взето (във въображението ми към момента) доста често си се радва пред огледалото. В смисъл... не знам как да го обясня... това ѝ действа някак успокояващо, колкото и сдухана и стресирана да е, като се нареди пред огледалото да си се радва, се успокоява. Но, предполагам, това ще се изясни по-нататък.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Може ли да се каже, че красотата й е нещо като, хм, душевна опора, на която стъпва, когато си ближе раните или се опитва да се мобилизира, или просто се радва на живота?

      Изтриване
    2. ми... подозирам че е лека форма на тежък нарцисизъм. Ама ще видим какво ще каже въображението ми по-нататък.

      Изтриване
  4. Аз харесвам най-много булката-беглец за сега...
    И друго харесвам - препратките, които правиш към музикални произведения са много сполучлив начин да внушиш идея или най-малкото да спреш повествованието за да може читателят и да "чуе" думите ти...

    ОтговорИзтриване
  5. ами... мерси :)
    не че съм го имала като идея... просто са спонтанни хрумвания, в момента на писането. Може би защото както казва приятелката ми "за всяка дума имаш песен, значи!" И, като се замисля, е така. Лошото е че пея потресаващо фалшиво.

    ОтговорИзтриване