19.09.2013 г.

Един пост, чиято дължина е обратнопропорционална на смислеността му.

Този блог е много личен. Не защото  в редки пристъпи на необичаен душевен ексхибиционизъм решавам да уведомя света, че съм си купила парфюм или ми се яде ябълка, а защото тук разговарям най-вече със себе си.
Една част от постовете са спонтанен изблик на желание да пиша... просто да напиша нещо, защото ми се пише. И нямат никакъв смисъл, освен този, да задоволя нуждата си от бълване на думи.
Една част от постовете тук са плод на някаква несподелима с никого тъга, понякога причинна, понякога не съвсем, която вероятно също има нужда от изява.
Един-два поста тук са просто (п)разни литературни напъни. Планирам да станат повече. Да станат предимно такива.
По-голямата част от постовете към момента са породени от някакви наблюдения на света около мен, които от своя страна са ми породили разни размисли и страсти. В самия процес на писане за тези неща, някак си наблюдавам себе си. Понякога откривам, че доволно оправдавам твърдението, че у хората най-силно не харесваме онези недостатъци, които са и наши. По-често откривам начини как да се справя с нещата от Света, които ме карат да се чувствам некомфортно. Още по-често (пре)откривам мизантропията си. А понякога... понякога "Къде, по дяволите, е корабът-майка и защо не идва да си ме прибере?"
Избрала съм коментарите да се модерират. Когато създадох блога, причината беше лична, от мъжки пол с нестихващо желание да си комуникира с мен след като бях го помолила да не го прави вече. По никакъв начин. Страхувах се, че ще намери и това ми местенце и... просто не исках. Тази причина вече е минало. 
Но няма да променя начина на коментиране тук. По чисто практична причина. Спамботовете в блогър са нахални и невъзпитани. По-лесно ми е да изтрия "коментарите" им, преди да ги публикувам, отколкото да ги издирвам из постовете назад  и да трия любезните им сексшопски предложения.
До сега не е имало случай да не публикувам коментар. 
Интересно ми е да видя други гледни точки.
По-неинтересно ми е когато коментарите са тип "полезни съвети" в стил глупаво женско списание, понеже, както споменах, нещата, за които пиша са неща, не задължително случващи се на моята персона, а по-скоро такива, които я карат (персоната ми) да се замисля относно света и обитателите му.
Правя това неприлично дълго пояснение, тъй като занапред имам намерение да публикувам тук парченца от спонтанно възникващите в главата ми романи, най-вече за да не ги забравя, затрия и прахосам така, както само аз умея. Защото все още искам като порасна да стана писателка.
Повечето от вихрещите се из главата ми истории са фантастики и магически реализъм, но има един много упорит чиклит роман, който трябва да изхвърля от там, за да ми освободи място за по-красиви неща. Та... исках да кажа, че когато публикувам тук разни текстчета от него, не бих искала под тях да има коментари, съветващи мен, как да се справя с живота си. Защото едва ли бих сдържала сарказма си. Понятието лирически герой явно не е особено известно, или пък често е пренебрегвано и авторът, вместо да отнесе куп критики относно стила, изказа, и въобще - качеството на писането си, отнася една торба съвети относно личните проблеми на лирическия, които на него (на автора) нито са му нужни, нито ще му бъдат от полза, ако онова, което пише не става за четене.
Така. Интересен факт е, че когато започвах да пиша този пост, имах умопомрачително силно желание да започна веднагааманасекундатаоще да си разказвам романа. А сега вече от това желание няма и следа. Обяснявам си този феномен с факта, че явно и този пост ще се окаже един от ония, които ми са необходими само за да изхвърля думите, които съм натрупала в себе си.
И все пак... все някога ще започна да пиша парченца от романа тук. 
Той започва със сватба. И за да не стават недоразумения - една от лирическите се омъжва. Авторката е пас.

20 коментара:

  1. Имаш изхилване от мен. А авторката получава и съвет - слагай номера на историите от един роман. Може и името на романа, ако си има такова - по-трудно ще се объркват съветващите, мисля си. ;)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. като знаеш колко трудно ми е със заглавията...
      Мислех си всяка една глава да носи името на героинята си, понеже всичко ще бъде разказвано от първо лице. Ще видим как ще го измисля.
      Ама и да има съветници, нямат грижа, моментално ще бъдат назначени за лични гурута на лирическите :)

      Изтриване
    2. между другото, лирическите ми до една си нямат имена, все още :(

      Изтриване
    3. Мда, можеш да обобщиш съветващите в нещо гигантско, което като единствено число на хора ще наречем хор. В древногръцките трагедии сборът от сеирджии, които коментират ставащото на сцената са го кръщавали така и са го правили част от действието. А можеш и по мускетарската да обявиш "един за всички и всички през един" и да сложиш още една героиня, която да събира всички тия реплики.
      А съм сигурен, че все някъде из интернет има генератор на имена и можеш да се допитваш в случай на нужда. :)
      ПП: До мен не се допитвай, щото предложенията ми ще те накарат да ме подгониш с тиганя.
      ППП: В тая връзка, къде ли е Тру?

      Изтриване
    4. Тру, по последни мои данни, ама доста овехтели вече, се труди доста. Иначе, да, той е един добър генератор на имена. Обаче за романа смятам да ползвам стандартни, щото все пак...роман. Като почна да правя комикси, тогава може с генерирани. (Днес ми се правеха комикси, даже си представих стила на рисунките и беше ааадски лесно за рисуване във въображението ми. Но горчивият опит до този момент показва, че въображаемото ми рисуване и действителното такова никак не се препокриват.)
      Това, с хора, ме развесели доста. И би се получило екстра.

      Изтриване
  2. Отговори
    1. :*
      Ето ти днешният ми саундтрак :)
      http://www.youtube.com/watch?v=4VrE_F0TeVs

      Изтриване
    2. Усмивке, блестяща, светна ми (hug)
      Quеen of Mars...... невидима на земята... ама ние сме от Венера... всъщност аз не знам точно от коя част на космоса съм... знам, че съм гост тук... а понякога толкова ми се иска да си се прибера у дома... Но днес съм усмихната и ми харесва тук, има надежда.
      Прегръщам те, а душичката ти покривам със златен прашец, бъди... си ти...

      Изтриване
    3. не сме от Венера, ние сме от всякъде :)
      Атомите, от които сме изградени, преди това са изграждали звезди и комети, за това така... искаме в къщи.

      Изтриване
  3. Ок за съветите!
    ... колкото до романа очаквам с интерес!
    А... за заглавията... поне при мен се появяват впоследствие!

    :) саундтракът е супер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. при мен и впоследствие отказват да се появят и само един gost ми е свидетел как ги шляпам безогледно и в никаква връзка с текста :)

      Изтриване
    2. ... думите имат странно битие, понякога дори по-странно от нашето!

      Изтриване
    3. абсолютно, думите, веднъж вече излезли от нас, заживяват свой собствен живот и ние нямаме власт над тях. Освен това притежават огромна сила, но много малко хора я познават. За това и не ги ценят. Може би защото не разбират.

      Изтриване
  4. Някъде бях чел, че мъжете обичали да решават проблеми, а жените - да говорят за тях. Така че ако получиш съвет от някого, който смята, че решава проблем, това не прави поведението му отрицателно, каквато нотка май има тук (?). От твоя гледна точка - сигурно. Но от негова? Той просто прави това, което смята за необходимо. Опитва се да помогне и го прави така, както може.
    Така че ти - като жена - е нормално да искаш да пишеш (то си е един вид говорене). Но мъжете-коментатори е нормално да искат да решат проблема (ако има такъв). Не е драма, просто така стоят нещата. :)

    А какво ще одобриш като коментари си е лично твоя работа. Това е твоя страница - все едно си си вкъщи и всеки, който е дошъл тук, или ще прави това, което и римляните, или много му здраве.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Така е - интернет може да е на всички, но това тук е моето място в интернет, така че си запазвам правото да се държа като домакиня-диктатор. Щото... тя и Земята е на всички, ама като ида в нечий дом не върлувам както ми скимне, а се съобразявам със собствениците му :)
      Донякъде си прав за съветите, но не разбирам защо делиш коментарите на мъжки и женски, аз такова делене не правя никъде. Само че... друга ми беше мисълта - че ще публикувам тук неща, които са чисти напъни за художествена (или там каквато се получи) литература, тоест - художествени измислици с лирически герои. Сещаш се в сайтовете за лично творчество какво се случва - никакви отзиви за качеството на поезията, само съвети и пожелания всичко да се подреди и някакъв вид духовна подкрепа. Ок, няма лошо, но... това сайтове за поезия ли са, или сподели.нет? Просто исках да отбележа, че нямам нужда от съвети относно евентуалните драми на лирическите герои, имам нужда от истинска смислена критика относно качеството на това, което ще пиша тук.
      Както много правилно си отбелязал, обаче (но това е съвсем друга тема) мъжете по особено неясни за мен причини, все налитате да решавате проблеми. И ми се е случвало да се видя в чудо, само щото съм споделила нещо с евентуалния мъж до мен. Защото аз (и вероятно повечето жени) понякога имаме нужда само да споделим, и това съвсем не значи, че искаме мъжа да ни реши проблема. И... драма пак :) Зачекваш и още една тема, която много ме терзае - добро ли е непоисканото добро... във връзка с нея все се сещам за една приказка на Слави Трифонов, която като повечето, идещи от шоуто му е особено колоритна и цветуща и не ми се разказва тук, но е особено мъдра и дава изключително добър отговор на тоя почти библейски въпрос.

      Изтриване
  5. Що ги деля ли... ми щото е така. Това са два типа мислене и е въпрос на тежест колко е единият и колко - другият. Но единият надделява. А дали съответната личност е от съответния пол е друга тема, то затова има и "обратни" хора, които просто не са се родили с правилния пол, какъвто е и този на мозъка им.

    Слави не го гледам често, но сценаристите му са начетени хора. Не се сещам за какво говориш, но както и да е илюстрирано, то идеята е ясна.
    Иначе "няма ненаказано добро"...

    Но не очаквай хората да не дават съвети и подкрепа. Това е все едно да гледам турски сериал и да не наводня поне хола, малко и в антрето. То си е задължително просто. Едва ли феновете на тази продукция оценяват операторското майсторство, режисьорските похвати или остроумните диалози. Популярността на подобен тип "забавления" се дължи на факта, че хората се припознават с героите и като виждат, че по света има и други като тях, някак си "теглото" им става по-леко.
    Други хора пък харесват да се пуцат в разни игри. И те си имат своята идентификация.
    Така става и с писаните произведения, в крайна сметка. Обаче, ако чета "Под игото", писано някога от някого е едно, но да чета нещо от жив автор - ами това си е съвсем като да си го писал ти и е много по-вероятно да решиш, че авторът ти е приятел, прилича на теб и прочее. Ти имаш възможността да му кажеше нещо лично на НЕГО - ТУК И СЕГА - и той дори има възможността да ти отговори. Това коренно променя правилата на играта. Но почакай само като се гътнеш един ден (дано не е скоро, де!), да видиш дали ще има същите коментари и отношение.

    Изобщо - (не)съзнателното оглеждане на индивида в света му помага да разбере света и себе си и - най-вече - да е наясно, че не е толкова луд, колкото всъщност всички сме. И като иска да си сподели с някого (пък било то и с автора), той го прави. Независимо какво си мисли автора - това няма как да спре.

    ОтговорИзтриване
  6. неее, не става дума за това. Мисля, че е чудесно ако пишеш, читателите да се откриват в текстовете ти, да се припознават в героите или пък не, но просто да съпреживяват с тях. Това е хубаво. Не е хубавото да се появи някой тук на случаен принцип (нямам предвид четиримата редовни читатели на блога) да прочете някакъв текст и да прецени, че е напълно в реда на нещата да ми сподели как да се справя с развода си примерно (щото една от следващите героини ще се развежда). Няма лошо в това някой да сподели, че изживяванията на героите са му близки, лошото е когато реши, че не героите ми са в драма, а аз. Ако реша да пиша психотрилър и разказвам от първо лице, единствено число от името на някакъв сериен убиец... ми те тия хора ще ме пратят на гилотината :D
    Според теб - кое е първо, яйцето или кокошката? В смисъл - хората изначално са имали различни начини на мислене, или вследствие на натрапвани им модели, насаждане на разни странни патриархални норми и прочее външни намеси се е получило това различно мислене? Защо на дечицата се насажда и то грубо идеята, че момченцата не си играят с кукли и момиченцата - с пушки? Не е ли именно това причината един ден възрастните хора да твърдят, че мъжете мислят еди как си, а жените - иначе? До колко различно е устройството на мозъците ни и кое определя тези разлики в мисленето?

    ОтговорИзтриване
  7. Ми не знам. Никой още не е разбрал как ТОЧНО работи мозъкът. Така че тези въпроси остават за някъде напред във времето. Останалото е стереотипи и възпитание. По-често грешни, поне според мен. Най-ценно е да мислим без рамки, но най-трудно се постига.

    Иначе това, че някой ще дойде и ще почне да ти налива акъл е неизбежно, според мен. Докато е жив авторът, подходът към него е такъв. Ако щеш - интернет подходът е такъв. Тук сме ти на гости, ти ни разказваш по някоя история и ние не е задължително да се сетим, че не е твоя лична, а че е измислена. Ако някой се сети, някой няма да се и се почва конското :)

    Не преживявай за това. Виждам, че се палиш по темата. По-добре на хората в устата, отколкото в краката. :)

    ОтговорИзтриване
  8. е да де, точно щото не е задължително хората да се сещат, просто предупредих :)

    http://www.pbs.org/wnet/brain/3d/index.html - интересно е.

    ОтговорИзтриване
  9. (мое мнение) caribiana и huck finn ... и двамата сте много прави, но истината е някъде посредата... и ако имаше по един Like на всеки коментар, щях да съм ги натиснала вече :D
    И Caribiana разбирам, защото съм патила от подобни индивиди, и Finn разбирам, защото в много голяма степен е прав...

    ОтговорИзтриване